Idén is korábban köszöntött be az ünnepi hangulat, na persze korántsem a megszokott kerékvágásban. 2017-ben már megtudhattuk, hogy milyen lehet a karácsony egy magányos ember szemszögéből, ám ezt a misztikus sötétséget most újabb szintre emelte Tarja, aki Dark Christmas című lemezével tért vissza tarolni világszerte.
2017-ben megtanultuk, hogy mindennek van sötét oldala, még mi magunknak is, csakúgy, mint mindenki talán legkedvesebb ünnepének, a karácsonynak is. Utóbbit persze azok érzékelik igazán, akik valamilyen úton-módon elhatárolódtak a szeretet ünnepétől. A magányos emberek szemszögéből felépített From Spirits And Ghosts (Score For A Dark Cristmas) című lemezével a Nightwish alapító-énekesnője egy teljesen új formáját kínálta a jól ismert karácsonyi daloknak, olyan csavarral fűszerezve, ami a kedves, szívet melengető nótákat egyszer csak hátborzongató, filmzeneszerű darabokká varázsolta.
Az énekesnő jómaga is megélt sötétebb pillanatokat a múltban, 2003-ban ugyanis elhunyt az édesanyja, így a karácsony már neki sem telt ugyanabban a pompában, mint korábban. 2012-ben azonban ő is édesanya lett, s látva Naomi izgatottságát, ismét visszatért a fény az életébe. Saját tapasztalatát természetesen ezúttal is papírra vetette, így azon felül, hogy új köntösbe bújtatta a már elavult, unalmassá vált dalokat, egy saját szerzeményt is felpakolt a dallistára, amely egyben a lemez címét is fémjelzi.
A karácsony sötét angyala tehát visszatért, és ahogyan korábban, úgy most egy misztikus, lidérnyomással felruházott utazásra invitálja a hallgatókat, kielemve az énekesnő klasszikusan képzett hangját, ami kiválóan belesimul a szimfonikus/gótikus hangzásba, az egyes dalokban jelen lévő gyermekkórus pedig elképesztő karaktert ad a nótáknak. A koncepció persze esetenként változatlan. A misztikus, hátborzongató taktusok képezik a dalok gerincét, noha nyomokban gitárokat is tartalmaz a korong, erre ékes példa többek között a Jingle Bell Rocks, míg a Dark Christmas egy teljesen más atmoszférát teremt, kicsit kilép a komor komfortzónából, és egyfajta fényt sugároz.
A Holy Night még sosem volt ennél izgalmasabb, szinte felismerhetetlen lett a tétel, csakúgy, mint az évek során rendesen unalmassá vált All I Want For Christmas Is You, vagy a Last Christmas, melyek hallatán végre nem akarja fejbe lőni magát az ember, amikor meghallja őket. Tarja konkrétan szó szoros értelemben új életet lehelt ezekbe a klasszikusokba, felruházta őket némi rejtélyességgel, és az egész lemeznek olyan hangulata van, mintha csak egy Tim Burton-filmet készülne előrevetíteni.
Már az első lemeznek is megvolt a maga misztikus, hátborzongató atmoszférája, de a mostani korong valamennyivel jobban tükrözi a sötétséget, mint olyant. Egyes dalok például olyannyira kísértetjárta pillanatokat okoznak, hogy koromsötétben egészen biztosan nem lófrálnék ezeket a dalokat hallgatva, mert konkrétan másodpercenként magam mögé kellene néznem nem-e üldöz valami nem evilági lény. A kisfilmek is egészen jól tükrözik a nóták adott hangulatát, a „vidámabb” tételekben a sápadt, fehérbe burkolt Tarja látható, míg az igazán démoni Tarja a vészjósló, horrorisztikus témákban bukkan fel.
Nemcsak a karakter mutat egyfajta kettősséget, hanem az egész lemez is, ami lehetőséget nyújt arra, hogy ténylegesen más szemszögből közelítsük meg a karácsonyt, levetkőzve a hagyományos módszereket. Az énekesnő ismételten bebizonyította, hogy egy rendkívül sokoldalú művész, aki bármit is csinál olyan sziklaszilárd alapokra épít, ami kérdés nélkül hidat képez a művészete és a hallgatóság között.
Dallista:
1. The First Noel
2. Frosty The Snowman
3. Holy Night
4. Dark Christmas
5. Jingle Bell Rock
6. White Christmas
7. All I Want For Christmas Is You
8. Wonderful Christmastime
9. Last Christmas
10. Jingle Bells
11. Rudolph The Red-Nosed Reindeer
12. Angels We Have Heard On High
Album: Dark Christmas
Előadó: Tarja
Kiadó: earMUSIC
Megjelenés: 2023.11.10.
Értékelés: 9/10
Fotók: ©Tim Tronckoe