Augusztus 6-án került boltokba a német metálzenekar újdonsága, ami a Die Letzte Schlacht elnevezést kapta. A formáció a rajongók kérését figyelembe véve dobta piacra vadonatúj DVD-jét, ami a két online koncertjüket tartalmazza, de néhány kisfilm is felkerült a tartalomba.
A fellépések természetesen a tavaly megjelent, Das Elfte Gebot elnevezésű nagylemezük köré épültek, melyek egyikét 11:O:A elnevezés alatt a korong debütálásának napján tartottak, a nagyérdemű pedig a Napalm Records lemezkiadó YouTube-csatornáján követhette figyelemmel a rendhagyó eseményt.
A Die Letzte Schlacht keretein belül sokkal több új dalt repítettek a dallistára, ezeket pedig jobbára megspékelték néhány kolléga bevonásával, ugyanakkor nem feledkeztek el a megszokott Feuerschwanz-féle „rituálékról” sem, amikkel rendre kiegészítik a koncertjeiket.
A megújulás természetesen új Intrót is igényelt a Powermet képében, ami voltaképp a koncertet is nyitó dal előfutára. A gépezet ugyanis, a Lords Of Powermet című számmal indul, a bulizás és az azt övező hangulat pedig azonnal hatalmába keríti az embert. Nincs mese, a Feuerschwanz nagyon érti a dolgát! A folytatásban a Metnotstand im Märchenland gondoskodik a jólétről, az ikonikus intrója azonban most elmaradt, amit nagyon sajnálok, mivel zseniális eleme a nótának.
A csapat ezúttal is bizonyította, függetlenül attól, hogy a közönség nem a helyszínen van, elhivatott szándékuk szórakoztatni a népet, ezért szokásukhoz hűen, kommunikáltak és semmi mást nem csináltak azon kívül, hogy önmagukat adták, miközben felvezették a Die Hörner hoch című dalt. A zenekar egyik ikonikussá vált tétele sem maradhatott le a listáról, bizony a Schubsetanz-ról beszélek. A nótához természetesen egy sajátos felkonf is kapcsolódik, különösen azóta, hogy elkészült blackmetálos változata.
A Das Elfte Gebot immár másodszor szólalt meg duett változatban, először a Subway To Sally-vel karöltve hallhattuk, most azonban Alea der Bescheidene egészítette ki a formációt és bár rendesen odatette magát, most mégis szokatlan volt megjelenése a dalban, már-már zavaró. A Totentanz premiernek tekinthető, hiszen először került előadásra. Maga a Das Elfte Gebot a legerősebb Feuerschwanz-album, ami valaha megjelent, ez a dal azonban bármennyire is befogadható, kicsit kilóg a sorból, és ez most, a koncert alatt sem volt másként.
A Metfest elmaradhatatlan darabja a koncerteknek, megannyi vendék bekapcsolódásával pedig igazi parti-himnusz. A Meister der Minne tipikusan az a dal, ami nemcsak a lemezen, de élőben is nagyon ott van, sőt, sokkal jobban megszereti az ember, főleg ha Ben Metzner hozza a formáját és olyan hangokat villant, amitől leesik az ember álla – teszi ezt legtöbbször mókásan.
A Ding valószínűleg olyan tétel lesz mint a Nightwish-nál az Over The Hills And Far Away, vagy akár a The Phantom Of The Opera – csak, hogy néhány példát említsünk. Nem ők az eredeti szerzők, viszont olyan szinten csiszoltak ezen a nótán, hogy ha nem tudnánk, még csak fel sem merülne bennünk, hogy valamikor ez már nagy sláger volt, ráadásul egy egészen más stílusban. Melissa Bonny bevonásával hatalmas sikereket aratott a dal, a fellépéseken azonban Hodi (Ben) csillogtatja meg hörgési tudományát, amire sokkal több nóta kellene, hogy épüljön.
Németország középkori metálban utazó zenekarai néhány hónapja ültek össze a Kaufmann Und Maid című szám komponálásának, és amióta megengedettek lettek a koncertek, rendre elő is kerül eme rendkívül komolytalan szerzemény (határtalan nevetés). E kivételes eseményre átkeresztelték Hauptmann und Maid-ra, az eredeti gárdából pedig Patty Gurdy és a Saltatio Mortis néhány tagja lépett színpadra, a tétel pedig némiképp új köntöst kapott, hiszen Hans Platz szerencsére nem bánt kesztyűs kézzel a gitárjával.
A Schildmaid volt az első dal, ami előzetesként szolgált, s ezáltal első ízben nyerhettünk betekintést abba, milyen környezet is övezte az előadást. Az előző nóta nyomán, színpadon maradt a Saltatio Mortis két tagja, kiknek jelenléte magasabb szintre emelte a szerzemény hangzását, holott a lemezen sem egy kikerülendő darab. Kampfzwerg nélkül nincs koncert! A csapat amellett, hogy rengeteget írt és ír napjainkban is az ivászatról, azért dalaik háttere sok más tényezőre is kiterjednek. A Kampfzwerg egy ízig-vérig csatadal, és nemcsak a cím alapján, hiszen dallamos refrénjét lehetetlenség nem együtt kántálni Hauptmann-nal és Hodival.
Ed Sheeran tételét sem volt nehéz átalakítani, sőt, sokan pont az I See Fire által ismerték és szerették meg a Feuerschwanz munkásságát. A zenekar egy rendhagyó Tolkien- és Trónok harca-inspirálta klipet is forgatott, most azonban további erőket hívtak segítségül, annak érdekében, hogy amennyiben tehetik, még mindig tudjanak újat mutatni. Angus McFife a Gloryhammer frontembere is rivaldafénybe lépett, Bennel pedig át is vették az irányítást – igaz, mindössze rövid időre, ám annál nagyobb sikerrel.
A Das Hämmerunser egy jól bevált kántálás, amit a közönséggel szoktak ismételtetni, nos igen, hát ilyenkor is látszik melyik zenekar veszi komolyan az online koncertet és melyik nem. A Feuerschwanz már másodszor mutat kiemelkedő példát, hiszen függetlenül attól, hogy csak a stábbal tudtak néha-néha szemkontaktust teremteni és nem özönlött rajongók serege a nézőtéren, a csapat akkor sem változtatott álláspontján, mely szerint céljuk az emberek szórakoztatása. Több zenekart láttam már szívből zenélni, de ezek a srácok ötvenszer átugorják őket, hiszen rajtuk látszik csak igazán, hogy nem a bevétel mozgatja őket, hanem a zene és a zenélés iránti végtelen szeretet.
Még egy utolsó ivós nóta kijár a Methämmer képében, hiszen hamarosan a végső csatához érkezünk, bár elhallgatva a kiadványt, akár végtelen is lehetne. A dal egyébként 2018-as nagylemezük névadója, ami első igazi mérföldkövüknek tekinthető, különösen, hogy ezáltal léptek be a metálvilágba. A Malleus Maleficarum szintén történelmi illetőségű és bár nem az egyik leggyorsabb tételről beszélünk, ereje mégis akad, s ezáltal nem is olyan meglepő, hogy az egyik legrádióbarátabb alkotás lett. Az új koncertzáró az Unter dem Drachenbanner lett, ami nem is olyan véletlen, hiszen hősiesen kell távozni egy csata helyszínéről.
A Feuerschwanz korunk egyik legkiemelkedőbb csapata lehet, hiszen az utóbbi években nemcsak felnőttek, hanem bekeményítettek, vagy ahogy Hauptmann nyilatkozott egy interjúban, a banda zenészei versenylovakká avanzsálódtak, akiket lehetetlenség megállítani abban, amit mindennél jobban imádnak. Albumaik messze a legjobb alkotások, amik e stílusjegyben születhetnek, koncertjeik pedig maga a paradicsom.
Ha van közönség, ha nincs ők akkor is önmagukat adják, ugyanaz az életérzés járja át a bulikat, ami általánosságban jellemzi őket, s ezáltal ők az élő példa arra, hogy semmi sem állhat az útjukba, amikor azt csinálják ami igazán élteti őket. A Die Letzte Schlacht most fényként ragyogja be ezen sötét időket, habár a Latte és a Zuckerbrot Und Peitsche című dalokat nagyon szeretném újra élőben hallani.
Dallista:
1. Powermet-Intro
2. Lords of Powermet
3. Metnotstand im Märchenland
4. Die Hörner hoch
5. Moderation Schubsetanz
6. Schubsetanz
7. Das Elfte Gebot
8. Totentanz
9. Moderation Metfest
10. Metfest
11. Meister der Minne
12. Ding
13. Moderation Hauptmann und Maid
14. Hauptmann und Maid (feat. PATTY GURDY, SALTATIO MORTIS)
15. Schildmaid (feat. SALTATIO MORTIS)
16. Kampfzwerg
17. I See Fire (feat. Angus McFife)
18. Das Hämmerunser
19. Methämmer
20. Malleus Maleficarum
21. Unter dem Drachenbanner
A Feuerschwanz felállása:
Hauptmann Feuerschwanz – ének, gitár
Johanna von der Vögelweide – hegedű, hurdy gurdy
Prinz R. Hodenherz III Flute – ajaksípos hangszerek, gitár
Hans der Aufrechte – gitár
Jarne Hodinsson – basszusgitár
Sir Lanzeflott – dob (2005-2021)
Kiadó:
Napalm Records
Megjelenés:
2021.08. 06.